woensdag 21 juli 2021

Duurzame oplossingen voor verpakkingsmateriaal

Bijgewerkt: woensdag 21 juli 2021

“De beste verpakking is geen verpakking”

Tijdens een bezoek aan Biofach in Duitsland enkele jaren geleden werd me verteld, “de beste verpakking is geen verpakking”. In theorie klopt deze uitspraak, maar een wereld zonder verpakkingen is natuurlijk een utopie, zeker in de zoetwaren/voedingsindustrie. Omdat verpakkingen dus zo belangrijk zijn, maar we de impact van niet-duurzame materialen op het milieu niet kunnen ontkennen, zijn er veel initiatieven om verpakkingen en verpakkingsmaterialen beter, milieuvriendelijker en duurzamer te maken.

Duurzaamheid, barrière eigenschappen, brand identity

Als verpakkingsexpert dragen we hier graag ons steentje aan bij. Continu speuren we de markt af op zoek naar duurzame materialen geschikt voor het automatisch verpakken van ambachtelijke chocolade. We staan in direct contact met verpakkingsmaterialen leveranciers over de gehele wereld. Elk materiaal dat zich mogelijk leent voor automatisch verpakken testen we op onze machines. In onze zoektocht naar het beste verpakkingsmateriaal zijn drie factoren leidend: duurzaamheid, barrière eigenschappen, en of het de brand identity van de betreffende klant ‘matcht’. Een succesformule is er niet, voor elke klant verschilt de ideale balans van deze factoren. Pro-actief zullen we het testen van duurzame materialen op onze machines voortzetten.

Duurzame alternatieven

Alternatieven voor het klassieke aluminium en aluminium papier laminaat die we hebben getest op onze machines: cellofaan, pergamijn (glassine papier), cellofaanpapier laminaat, PE-coated papier, wateroplosbare film made from starch, wateroplosbare film van zuivel, en is er reeds getest met papier gecoat met een wateroplosbare film van zuivel. Met name over het laatstgenoemde duurzame alternatief zijn we zeer te spreken. Het materiaal heeft goede vet- en gasbarrieres en is zeer geschikt voor onze machines. Dit duurzame alternatief is tevens thuis te composteren én 100% recyclebaar. We hebben de succesvolle test met dit materiaal vastgelegd, te zien in de video hierboven.

 

Consumentenperspectief

Belangrijk, maar waar minder over wordt gesproken in deze discussie is het consumentenperspectief. We adviseren onze klanten de verpakking te benaderen vanuit de consument, er niet vanuit te gaan dat consumenten dezelfde materiaalkennis hebben. Neem een cellofaan verpakking, deze is composteerbaar en dus duurzaam. Maar als de consument zich hier niet bewust van is, en het dus ziet als plastic, kan dit als negatief ervaart worden en in de verkeerde afvalstroom terecht komen. De oplossing is simpel, communiceer met de consument!